nedeľa 6. marca 2016

Berlin kostenlos

V túto depresívnu postvolebnú nedeľu som sa rozhodla zlepšiť si náladu zamyslením sa nad tým, že ľudia niekedy môžu byť aj celkom fajn.
Tým nemyslím iba svojich kamarátov, ktorým často vyžieram chladničky, ale aj úplne náhodných jedincov a aktivity, s ktorými som mala tú čest sa stretnúť.
Disclaimer: toto nie je chvastanie, iba snaha o trochu pozitívnej energie.

Veci, ktoré som získala zdarma odkedy som v Berlíne:

Pomoc s byrokraciou
Počas dvoch zatiaľ najväčších kríz z Finanzamtu mi pomohli dvaja úplne náhodní ľudia z FB. Zadarmo. 
Helena je masérka zo Španielska a dobrovoľníčí v Lichtenbergu v centre pre pomoc s administrativou. Prišla som ku nej do bytu pri Hallesches Tor, usadila ma v obývačke a za 10 minút mi vyplnila formulár, nad ktorým by som sama strávila 3 hodiny. Ešte sme si spoločne posťažovali nad rýchlosťou inštalácie internetu v jej novom byte (s parádnym výhľadom mimochodom).
Dorit je účtovníčka a pracuje v americkej firme ako odborník na finančné záležitosti v Nemecku. V tejto oblasti sa pohybuje podľa vlastných slov už viac ako 20 rokov. Stretli sme sa na stanici v Spandau a ona mi v priebehu pol hodiny vyplnila papier spolu s vysvetlením čo kde ako a prečo píše. Pozvala som ju na horúcu čokoládu, lebo mi to bolo už trošku blbé.

mrazivé počasíčko pri Hallesches Tor

Ananás
Na trhu na Maybachufer často vyhadzujú ovocie, čo nepredajú. Teda, skôr než vyhadzujú ho vyložia na kopu a ľudia si poberú čo chcú. Takto sme došli k obrovskému ananásu v najlepšom období svojho ovocného života, keď ho treba presne v tej sekunde zjesť. To sme aj spravili a bol to najlepší ananás ever.


ilustračná fotka by Paľo, keď ma bol minulý rok v lete pozrieť. Maybachufer.


Nástenka

Došla som k záveru, že si potrebujem lepšie zorganizovať život a začnem lístočkami na nástenke. Ups, nemám nástenku. Napísala som teda na Free Your Stuff Berlin, či niekto nemá. Nasledovala dobrodružná cesta do Moabitu, kde som získala svoju novú, gigantickú nástenku, ktorú som následne doma musela prepíliť na polku, aby som si ju vôbec mohla dať na stenu. Ak niekto chce polku nástenky, ešte stále ju mám.
Čím ešte ma táto cesta obohatila: v Moabite existuje bankomat, ktorý neberie MasterCard, Maestro ani Visa karty.


ďalšia ilustračná foto z endbahnhof.tumblr.com, zastávka na ktorej som vystupovala!


Rastliny

Nehovoriac o Waelových sukulentoch, ktoré sa mi rozmnožili tak, že mi zaberajú celú jednu parapetu, z Free Your Stuff Berlin som raz získala banánovník. Bohužiaľ nezvládol môj týždňový odchod na SR a už sa mi ho nepodarilo oživiť. RIP banánovník.

bejby sukulentíky


Viac jedla!

Týmto dávam do pozornosti Foodsharing. Vhodné obzvlášť pre ľudí, čo im vadí koľko jedla sa vyhadzuje. Takto si ho môžte zobrať vy! Alebo teda cnostne odniesť bezdomovcom, prípadne menej cnostne pankáčom. Zatiaľ som sa tomu moc seriózne nevenovala, napriek tomu sme sa s Lucií dostali k celkom veľkému množstvu jedla.
Môj zoznam jedla zdarma: veľké množstvo pizze, šalát, pikantná ázijská hubovo-mäsová zmes, mäso na kebab, cuketové placky, grilovaná cuketa a grilovaný baklažán, kuracie krídelka
Koľko z toho bolo obedov: v kombinácii s inými vecami (ryža atď.) tak 10.

Kniha
V Prenzlauer Bergu neďaleko S Prenzlauer Allee sa nachádza Knihostrom a.k.a. Bücherbaum. Je to vlastne taká verejná kváziknižnica, kde si človek vezme čo chce a nechá čo chce. Ja som si vzala sprievodcu po kempovaní v Poľsku zo 70. rokov.

Veci, ktoré sú zdarma, ale ešte som ich neočekovala sama:

Schenkflohmarkt
Celkom pekný nápad, zaujímalo by ma, ako to funguje. Myslím, že zatiaľ primárne vďaka komunitnému princípu. Aspoň teda ten v Pankowe. Je raz do mesiaca, február som už nestihla, marec by nebol zlý.

Hodiny nemčiny
Okrem rôznych meetupových skupín existujú aj občasné dobrovoľnícke kurzy v Neuköllne, ktoré sú na princípe Spende, aneb zaplať koľko uznáš za vhodné. Takto ostatne v Berlíne funguje celkom dosť vecí. Bohužiaľ nepamätám si konkrétnejšie info, spýtam sa Antonie, keď sa vráti z Jordánu.

Pankáči sú super. Okrem toho, že organizujú kopu akcií zdarma a keď to náhodou nie je zdarma, tak je to za smiešne peniaze (vrátane alkoholu a jedla: naposledy wrap za 1.50), angažujú sa aj vo VoKü - Volksküche, čo je priamo prepojené s už spomínaným foodsharingom. Znovu za Spende.



Na záverečné potešenie ňuňu farbičky Finanzamtu Reinickendorf. Nezúfajte, sú na svete stále aj dobré veci, ako napríklad tieto psychedelické vzory na stenách, čo návštevníkom vypaľujú oči.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára